خبرهای داغ:
حجت الاسلام باقری عنوان کرد: اصلی ترین هدف خلقت، تربیت انسان های متفکر، متدین و متعهد بوده است که به اخلاق اسلامی و رفتار انسانی آراسته باشند.
کد خبر: ۹۵۹۴۷۶۲
|
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۳

قزوین_به گزارش بسیج، جلسه حکمت مطهر در حسینه سپاه ناحیه امام علی علیه السلام شهرستان تاکستان برگزارشد. حجت الاسلام باقری امام جمعه شهرشال در این مراسم گفت: اسلام براي تعليم و تربيت اهميّت خاصی قائل است، چنانكه هر جا سخن از ارسال رسولان به ميان مي آورد، تعليم و تربيت و تزكيه را برنامه اصلي آنان قرار مي دهد.

وی در ادامه افزود: خداوند متعال براي انسان مقرر فرموده است كه به اختيار خود و با پيروي از دستورات پيامبران و برنامه هاي آسماني و با كوشش و تلاش پيگير، كسب تعليم و تربيت كند و به مقام شايسته انساني برسد، زيرا سركشي غرايز حيواني و ظلمات جهل و خواهش هاي نفساني را جز با تربيت صحيح و الهي نمی توان مهار و برطرف كرد.

حجت الاسلام باقری بیان کرد:رهبر معظم انقلاب مي فرمايد: یكي از مسائل ارزشمند و کارساز در زندگي بشر، علم و آگاهي است. علم، افزون بر اينکه وسيله اي است براي بهتر زيستن و براي خوب از عهده مسئوليت برآمدن، به خودی خود نيز مطلوب بشر است. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: براي ايجاد يک تمدن اسلامي - مانند هر تمدن ديگر - دو عنصر اساسي لازم است؛ يکي توليد فکر، يکي پرورش انسان. رهبر معظم انقلاب در اهميت و ضرورت علم آموزي فرمود يک کشور اگر مي‌خواهد به معناي واقعي بازسازي شود، بايد بيشترين تکيه و بيشترين نگاه و توجّهش، به انسان و نيروي انساني باشد.

 امام جمعه شال یادآور شد: خانواده، هسته نخستين جامعه و از عوامل اصلي انتقال فرهنگ، انديشه، اخلاق و سنت‏ها و عواطف به نسلي پس از نسل ديگر است. 

وی در ادامه تصریح کرد: يکي از ابعاد مهم اجتماعي کردن، گرايش به اخلاق و ارزش هاي مذهبي است. در هر دوره تاريخي خانواده ها کوشيده اند که قواعد و مقررات اخلاقي مورد قبول جامعه را به فرزندان خود منتقل کنند. هر کودکي دين و مذهب و باورهاي بنيادين خود را نخستين بار در دامان خانواده فرامي گيرد و آن جاست که بااصول وفروع وبايدو نبايدهاي آن آشنا مي گردد.

حجت الاسلام باقری اذعان کرد: يکي از اهداف مهم دين و بعثت انبيا عليهم السلام تربيت و تزکيه انسان است. دين اسلام نيز در احکام عبادي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي خود، تربيت انسان ها را وجه همت خويش قرار داده است. تربيت انسان در جامعه صورت مي گيرد; زيرا انسان مدني بالطبع است، او در جامعه با نهادهاي خانواده، سياست، اقتصاد، دين و تعليم و تربيت سر و کار دارد .

وی ادامه داد: عالم بايد علم خود را به ديگران بياموزد، زيرا علم رزقي است كه خداوند بدو عطا كرده و از او انفاق آن را خواسته است. از ميان تمامي عوامل آموزشي و تربيتي، نقش معلم به‌عنوان مهمترين عامل نظام تعليم و تربيت، جايگاه و اهميت بسزايي دارد. معلم در رشد و پرورش دانش‌آموزان، نقش بسيار مهمي را ايفا مي‌کند.

امام جمعه شال تاکید کرد: تعلیم و تربیت بشریت موضوعی است که از ابتدای آفرینش مورد توجه بوده است. پیامبران الهی همواره برای راهنمایی و هدایت انسان ها مبعوث شده اند. زیرا خداوند خود خالق بشر بوده و جز او کسی نمی تواند بشریت را هدایت کند. برنامه هایی که خداوند برای راهنمایی انسان ها تدوین کرده و توسط پیامبران به دست آن ها رسانده است همگی در راستای تعلیم و تربیت آن ها در جهت اصول اخلاقی بوده است. این مطلب از آنجا اهمیت می یابد که می بینیم بسیاری از مکاتب در زمینه انسان سازی و تربیت افراد خود دچار مشکل شده اند زیرا صرفا نگاهی مادی به انسان داشته اند. در حالی که اصلی ترین هدف خلقت، تربیت انسان های متفکر و متدین و متعهد بوده است که به اخلاق اسلامی و رفتار انسانی آراسته باشند.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار